اتاق تست موتور درونسوز

معرفی

با توجه به افزایش آلودگی و کاهش ذخایر انرژی، همواره مطالعه بر روی موتورهای احتراقی داخلی مورد توجه بوده است. با توجه به عدم وجود آزمایشگاه موتور احتراق داخلی در شمال کشور، اتاق تست موتور احتراق داخلی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، طراحی و ساخته شده است.

در این اتاق تست، با توجه به امکانات موجود مانند فشارسنج داخل سیلندر، دینامومتر و سیستم ریل مشترک، امکان بررسی و تجزیه تحلیل عملکردی و نرخ تولید آلایندگی همه انواع موتورهای احتراق داخلی نظیر موتور بنزینی، دیزل، اشتعال تراکمی همگن (HCCI) و اشتعال تراکمی کنترل شده (RCCI) موجود است.

 

دینامومتر

یکی از مهترین بخش‌های هر اتاق تست دینامومتر می‌باشد که توان خروجی موتور را اندازه‌گیری می‌نماید. دینامومتر به طور کلی سه نوع متفاوت می‌باشند که شامل دینامومتر  الکتریکی، هیدرولیکی و گردابه‌ای می‌باشند. آزمایشگاه موتور احتراق داخلی دانشگاه نوشیروانی بابل‌، از یک دینامومتر هیدرولیکی با توان ۱۰۰ اسب بخار بهره می‌برد.

 

فشارسنج

یکی از مهمترین پارامتر جهت تجزیه و تحلیل در موتور‌های احتراقی درونسوز، فشار داخل سیلندر می‌باشد. به کمک فشار داخل سیلندر می‌توان نرخ ازاد سازی حرارت، تاخیر در اشتعال، زمان شروع احتراق و سایر پارامترها را اندازه‌گیری نمود. فشارسنج‌های داخل سیلندر عموما از نوع پیزو الکتریک می‌باشد. در این آزمایشگاه از فشارسنج و تقویت‌کننده پیزوالکتریک شرکت کیسلر بهره برده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

شبیه سازی عددی

در بخش انرژی‌های دریا پایه دانشگاه نوشیروانی در چندین سال اخیر کارهای زیادی در راستای شبیه‌سازی موتورهای درونسوز به کمک نرم‌افزار‌های ترمودینامیکی و سیالات محاسباتی نظیر GT-POWER، Avl fire و CHEMKIN  استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

قابلیت های اتاق تست موتور درونسوز

تست عملکردی و آلایندگی انواع موتورهای احتراقی

بررسی تاثیر پاشش سوخت در موتورهای دیزل به کمک ریل مشترک

 

 

 

خدمات قابل ارائه توسط تیم متخصص

بررسی عملکردی و آلایندگی انواع موتورهای احتراقی

مشاوره در حوزه احتراق و کنترل آلایندگی به کمک تجهیزات آزمایشگاهی و شبیه‌سازی کامپیوتری