موتور اشتعال جرقه‌ای ...

موتور اشتعال جرقه‌ای

در بخش موتور اشتعال جرقه‌ای ادواتی از جمله، سازه‌ی نگهدارنده موتور به ابعاد 8/0 در 8/0 متر به همراه دمپر‌های تعبیه شده بر روی آن جهت جذب نیروهای ارتعاشی موتور و همچنین دینامومتر الکتریکی موجود است. در این اتاق آزمون، از یک موتور اشتعال جرقه‌ای تک سیلندر (MAG 1021-SRL) ، با حداکثر توان خروجی 5 اسب بخار در سرعت 3800 دور در دقیقه استفاده می‌شود.

دینامومتر مورد استفاده از نوع الکتریکی است به این صورت که موتور احتراقی توسط تسمه به ژنراتور متصل می‌شود. برای اعمال بار مورد نظر در خروجی ژنراتور از مصرف کننده‌هایی با توان مشخص استفاده می‌شود. در اتاق آزمون از تجهیزات متعددی نظیر دینامومتر الکتریکی (ژنراتور و مصرف کننده)، دستگاه آنالیزور گازهای حاصل از احتراق، حسگر دمای سیلندر و گازهای خروجی اگزوز، استوانه‌ی مدرج سوخت، مولتی‌متر و زمان‌سنج جهت انجام مطالعه‌ی تجربی استفاده شده است.

  • حداکثر بار و دور ژنراتور به ترتیب 2/1 کیلو وات و 1400 دور در دقیقه است. از ژنراتور و بارهای خروجی به عنوان دینامومتر الکتریکی استفاده می‌شود.
  • مولتی‌متر شرکت HIOKI جهت اندازه‌گیری ولتاژ و جریان خروجی از ژنراتور استفاده می‌شود. از مولتی‌مترها برای اندازه‌گیری توان خروجی از ژنراتور در بارهای مختلف (صفر تا 1200 وات) استفاده می‌شود.
  • جهت اندازه‌گیری آلایندگی و گازهای خروجی اگزوز از آنالیزور گاز استفاده می‌شود. آنالیزور 5 گاز موجود دز آزمایشگاه تحقیقاتی موتور مدل AIRREX HG-5 از این دستگاه قابلیت اندازه‌گیری انتشارات خروجی از اگزوز شامل: CO، CO2، HC و NOx را با خطای %2 اندازه‌گیری می کند.
  • جهت اندازه‌گیری دمای گازهای حاصل از احتراق در اگزوز از ترموکوپل EGT استفاده می‌شود.