حوزه های تحقیقاتی به همراه توضیح مختصر

انرژی‌های تجدید پذیر: اهداف تحقیقاتی گروه پژوهشی انرژی‌های دریاپایه در بخش انرژی‌های دریا پایه به دو قسمت انرژی امواج و جریانات دریاها و رودخانه‌ها و همچنین انرژی باد معطوف شد. در بخش اول، طراحی و ساخت مبدل‌های انرژی امواج دریا، توربین‌های جزر و مدی، و توربین‌های آبی کوچک که انرژی امواج و جریانات دریایی و رودخانه را استخراج نموده و آن را به برق تبدیل می کنند، در دستور کار قرار گرفته است. در بخش انرژی باد نیز ساخت و تحقیق بر روی توربین‌های بادی عمودی و توربین‌های بادی شناور در دریا، مورد توجه قرار گرفت. همچنین قابلیت دیگر این گروه، انجام شبیه‌سازی‌های عددی جهت پیش‌بینی فعل و انفعال جسم شناور و امواج دریا و همچنین بهینه‌سازی عدد سازه‌های شناور می‌باشد.

شناورهای تندرو: شناورهای تندرو نقش مهمی در صنعت حمل و نقل و صنایع نظامی دارند به همین دلیل تقاضا برای استفاده از شناورهای با پایداری و سرعت بالا رو به افزایش است. با توجه به اهمیت پایداری و دستیابی به سرعت بالا در شناورهای تندرو در شرایط تعریف شده‌ی دریا، در گروه پژوهشی انرژی‌های دریاپایه در بخش شناورهای تندرو، به بررسی روش‌های کاهش درگ و مانور در شناورهای تندروی پیشرفته نوین پرداخته می‌شود. شناورهای مورد بررسی در این مرکز شامل انواع مدل‌های تک بدنه و تونلدار می‌شود که به کمک روش‌های عددی و تجربی مورد بررسی قرار می گیرند.

پیشرانش هیدرودینامیکی: در طراحی و ساخت یک شناور تندرو یکی از مهم‌ترین مراحل، انتخاب یک سیستم پیش‌رانش و در کنار آن انتخاب پروانه‌ای مناسب می‌باشد. در حال حاضر در بخش پیشرانش دریایی در گروه انرژی‌های دریا پایه تمرکز بر سیستم‌رانش های سطحی با پروانه‌های نیمه مغروق می‌باشد. هدف از تحقیقات در این زمینه دستیابی به مناسب ترین سیستم رانش برای شناور‌های تندرو با داشتن مناسب‌ترین ضرایب هیدرودینامیک می‌باشد. برای دستیابی به این هدف از ابزار و روش‌های مختلفی بهره گرفته می‌شود. بخشی از این مراحل روش‌های تجربی و آزمایش مدل‌های ساخته شده در تونل کاویتاسیون سطح آزاد می‌باشد و بخش دوم انجام حل‌های نیمه تجربی و شبیه سازی های عددی برای بدست آوردن ضرایب هیدرودینامیکی، توسعه الگوریتم طراحی پروانه و اعتبار سنجی با آزمایش‌های تجربی می‌باشد. فعالیت‌های این بخش شامل بررسی پروانه‌های مغروق و نیمه مغروق است.

موتور درونسوز: با توجه به اهمیت بالای انواع محرک‌های موجود در سیستم‌های پیشرانش هیدرودینامیکی، گروه پژوهشی انرژی‌های دریاپایه در مسیر تحقیقاتی و کطالعاتی در زمینه‌ی موتورهای درونسوز قدم نهاد و در این راستا فعالیت‌های گسترده‌ از جمله مطالعات عددی و تجربی در زمینه‌ی موتورهای اشتعال تراکمی و اشتعال جرقه‌ای انجام شد. در وحله اول با راه‌اندازی آزمایشگاه موتور درونسوز، زمینه‌ی فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه فراهم گردید. در مرحله‌ی بعد با توجه به جهت‌گیری علوم روز در زمینه‌ی موتورهای احتراق داخلی، یک موتور دیزل با طراحی یک سیستم کنترلی و تغییر سیستم پاشش سوخت به یک موتور کم دما سوز تبدیل شد به گونه‌ای که امکان تست تمامی حالت‌ها برروی آن فراهم باشد. همچنین در بخش موتورهای اشتعال جرقه‌ای شرایط تست این نوع از موتورها با راه‌اندازی یک آزمایشگاه مجزا فراهم گردید.

سیستم انتقال آب : واحد سیستم‌های انتقال آب گروه پژوهشی انرژی‌های دریاپایه دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1390 و با هدف ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه و آسیب شناسی طراحی، اجرا، مدیریت و راهبری سیستم‌ها و تاسیسات آب و فاضلاب شکل گرفت. این واحد در حوزه‌های مرتبط با کلیات طراحی و مدیریت سیستم‌های آبرسانی شامل: مدل‌سازی و بهبود شبکه توزیع آب و بیان رفتار هیدرولیکی سیال، کنترل و مدیریت پیشرفته فشار، شبکه هوشمند توزیع آب، استفاده از هیدروپاور به‌عنوان PRVs، تحلیل شرایط گذرای جریان، پش‌بینی موقعیت و مقدار نشت و استفاده از سامانه‌های مدرن فعالیت دارد. چاپ چندین مقاله در مجلات و کنفرانس‌های معتبر داخلی و خارجی و معرفی چندین نفر از افراد این واحد به صنعت آب و فاضلاب از مهمترین دستاوردها بوده است.

انرژی خورشیدی: درسال 1398 گروه پژوهشی انرژی‌های دریاپایه با هدف توسعه‌ی تحقیقاتی در تمامی زمینه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و پاسخ به نیاز‌های کشور، مطالعات خود را در شاخه‌ی انرژی خورشیدی آغاز کرد. این مطالعات با زمینه‌ی تحقیقاتی طراحی انواع آب شیرین‌کن‌های خورشیدی متناسب با موقعیت جغرافیایی ایران و همچنین طراحی و ساخت انواع آب گرمکن‌های خورشیدی ادامه یافت. علیرغم وابستگی سیستم‌های آب شیرین‌کن خورشیدی به ادوات الکترونیکی نظیر پمپ و فن، در حال حاضر مجموعه‌های تحقیقاتی در این زمینه به کمک سلول‌های فوتوولتائیک به صورت کملاً مستقل از برق شهری عمل می‌کنند.