موتور اشتعال تراکمی
در بخش موتور اشتعال تراکمی ادواتی از جمله، سازهی نگهدارنده موتور به ابعاد 5/1 در 1 متر متصل به زمین از طریق جوش آهن به همراه دمپرهای تعبیه شده بر روی آن جهت جذب نیروهای ارتعاشی موتور و همچنین الکتروموتور محرک پمپ سوخت دیزل با سیستم ریل مشترک موجود است. سیستم ریل مشترک با وجود ECU طراحی شده امکان کنترل پاشش سوخت یک موتور دیزل را به صورت کامل فراهم میکند و شایان توجه است که سیستم پاشش سوخت قابلیت نصب برروی انواع موتور را دارد. بخش دیگر سیستم پاشش سوخت شامل باک و نازل بنزین است که جهت بررسی عملکرد موتورهای کم دما سوز به سیستم اضافه شده و امکان کنترل دقیق فرآیند پاشش سوخت بنزین نیز از طریق ECU فراهم است.
ECU مدار کنترلی موتور احتراق تراکمی
تجهیزات
بررسی تجربی عملکرد یک موتور احتراقی شامل تحلیل عملکرد و بررسی آلایندگی است. برخی از تجهیزات آزمایشگاهی جهت شبیهسازی موتور در شرایط واقعی مورد استفاده قرار میگیرند. از جمله این ادوات میتوان به دینامومتر اشاره کرد که وظیفهی اعمال بار برروی موتور را بر عهده دارد. سایر تجهیزات نیز جزء ادوات اندازهگیری مشخصات عملکردی هستند که در ادامه معرفی میشوند.
- سنسور فشار Kistler و دستگاه تبدیل داده جهت اندازهگیری فشار داخل سیلندر با فرکانس 10 داده در هر زاویه لنگ
- قابلیت انتقال دادههای فشار به کامپیوتر و استخراج نمودار تغییرات فشار داخل سیلندر
- سیستم سوخت رسانی ریل مشترک با امکان افزایش فشار پاشش سوخت تا 1500 بار و کنترل دقیق پاشش سوخت
- دینامومتر هیدرولیکی با قابلیت تست موتورهای احتراق داخلی تا توان 130 اسب بخار
- لودسل متصل به کترلر دینامومتر جهت خوانش مقدار گشتاور لحظهای موتور
- سنسور اثر هال جهت تشخیص دور موتور و موقعیت پیستون