اتاق تست موتور درونسوز
معرفی
آزمایشگاه تحقیقاتی موتور درونسوز دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در سال 1393 با هدف بررسی، تحلیل عملکرد و آلایندگی انواع موتورهای احتراق داخلی از جمله اشتعال تراکمی و اشتعال جرقهای به منظور بهسازی و ارتقاء این محرکهای قدرتمند شکل گرفت. این واحد در حوزههای مرتبط با مدیریت مصرف سوخت و تولید آلایندگی موتورهای درونسوز و همچنین امکانسنجی مصرف سوختهای زیستی به منظور کاهش هرچه بیشتر استفاده از سوختهای فسیلی فعالیت دارد. شایان توجه است که امکانات موجود در این آزمایشگاه قابلیت کنترل فشار و بازهی پاشش سوخت و نتیجتاً کنترل عملکرد و لحظهی شروع احتراق را نیز فراهم میسازد.
آزمایشگاه تست موتور دیزل
ساختار آزمایشگاه موتور درونسوز
مجموعه آزمایشگاهی موتور درونسوز شامل دو بخش اتاق کنترل و اتاق آزمون است که در بخش اتاق آزمون، دو مجموعه آزمایشی مخصوص موتور اشتعال تراکمی و موتور اشتعال جرقهای به صورت مجزا درنظر گرفته شده است. بخش اتاق کنترل به ابعاد 5/4 متر طول و 20/3 عرض است. اتاق اصلی محل قرارگیری موتور احتراق داخلی و ادوات اندازهگیری و کنترل فیزیکی موتور است.
با توجه به افزایش آلودگی و کاهش ذخایر انرژی، همواره مطالعه بر روی موتورهای احتراق داخلی مورد توجه بوده است. یکی از روشهای مطالعه بر روی موتورهای احتراق داخلی، بررسی تجربی است، لذا نیاز به آزمایشگاه موتور درونسوز همواره احساس میشود.
آزمایشگاه موتور درونسوز در گروه پژوهشی انرژیهای دریاپایه، این امکان را برای کاربر فراهم میکند تا به کمک امکانات موجود نظیر فشارسنج داخل سیلندر، دینامومتر هیدرولیکی و سیستم ریل مشترک، عملکرد و آلایندگی انواع موتورهای درونسوز (موتور بنزینی، دیزل، اشتعال تراکمی همگن(HCCI) و اشتعال تراکمی کنترل شده(RCCI)) را تحلیل نماید.
دینامومتر
دینامومتر یکی از مهترین ادوات تشکیلدهندهی اتاق آزمون موتور است. این دستگاه جهت اندازهگیری گشتاور و دور موتور مورد استفاده قرار میگیرد و در شرایط آزمون، امکان اعمال بار بر روی موتور را به کاربر میدهد. آزمایشگاه موتور احتراق داخلی دانشگاه نوشیروانی بابل، از یک دینامومتر هیدرولیکی با توان ۱۰۰ اسب بخار بهره میبرد.
فشارسنج
فشار داخل سیلندر یک پارامتر اساسی جهت تجزیه و تحلیل موتورهای درونسوز است. نرخ آزادسازی حرارت، تاخیر در اشتعال، زمان شروع احتراق و بیاری از پارامترها بر اساس فشار داخل سیلندر محاسبه میشوند. فشارسنجهای داخل سیلندر عموما از نوع پیزوالکتریک هستند. در این آزمایشگاه از فشارسنج و تقویتکننده پیزوالکتریک شرکت کیسلر استفاده میشود.
شبیهسازی عددی
یکی دیگر از فعالیتهایی که در گروه پژوهشی انرژیهای دریاپایه انجام میشود، شبیهسازی موتورهای درونسوز به کمک نرمافزارهای ترمودینامیکی و سیالاتی محاسباتی نظیر GT-POWER ،AVL fire ،CHEMKIN ،AVL BOOST و MATLAB است.
قابلیتهای اتاق تست موتور درونسوز
تست عملکردی و آلایندگی انواع موتورهای احتراقی
بررسی تاثیر پاشش سوخت در موتورهای دیزل به کمک ریل مشترک
خدمات قابل ارائه توسط تیم متخصص
بررسی عملکردی و آلایندگی انواع موتورهای احتراقی
مشاوره در حوزه احتراق و کنترل آلایندگی به کمک تجهیزات آزمایشگاهی و شبیهسازی کامپیوتری